Krizový manažer
Co vy byste dělali, kdyby se vaše úspěšná společnost najednou začala potápět do mezí potíží a následného zapomnění? Odpověď je na snadě. Oslovili byste určitě krizového manažera, abyste se odpíchli ode dna a začali stoupat k výšinám.
Kdo je to Krizový manažer
Krizový je osoba, která stojí v čele krizového managementu při řešení otázek, proč se společnost dostala do krize samotné a jak společnost z krize vyvést na výsluní.
Vlastnosti a osobnost krizového manažera jsou pro jeho povolání zcela jistě klíčové. Mezi tyto potřebné vlastnosti bychom zařadili především následující:
– Silná osobnost
- Musí být schopen zvládnout svůj úkol a překonat veškeré překážky a konflikty které by jej mohli potkat.
– Vysoké sebevědomí
- Nikdy nesmí zapochybovat o svém postupu
- Musí prosazovat své záměry, i kdyby proti němu stála celá armáda
- Nikdy nesmí dát najevo svou neinformovanost (jedná se především o začátek řešení kdy má k dispozici jen kusé a neúplné informace)
– Intuice
- musí být schopen předvídat a být vždy o krok na před reálným průběhem krize a vždy mít v rukávu nějaké ESO jako záložní variantu
– musí být schopen analyticky zhodnotit všechny získané poznatky a informace
– schopnost komunikace
- musí být schopen komunikovat s veřejností, dodavateli, zákazníky, zaměstnanci i spolupracovníky na vyšších postech
- při krizi vše stojí na něm a jeho rozhodnutích
– výborné organizační schopnosti
- z původně cizích lidí, se kterými se nikdy neviděl, musí vytvořit své spolupracovníky, motivovat je a delegovat na ně pravomoci
– Charisma
- Vlastnost, která je velmi vítaná, určité nadání strhnout své okolí na svou stranu
– Fyzická zdatnost a trénovanost
- Proces řízení je psychicky i fyzicky náročný
– Tolerance k omylům
- Nikdo není neomylný a nic se nepovede hned na poprvé
– Přizpůsobivost a adaptabilnost
- Musí výborně znát mezilidské vztahy a způsoby jak se k nim stavět
– Zcela nutní musí být schopen přijmout riziko, které jeho práce přináší
- Může se stát, že ať se snaží sebevíc, jeho záměr se nemusí vždy podařit
Co musí krizový manažer zvládnout?
Krizový manažer musí během svého působení ve společnosti v krizi úspěšně zvládnout následující fáze:
– Fáze záchranná
- Jedná se o zastavení negativního vlivu na společnost odstraněním nebo omezením jeho působení
– Fáze strategická
- Formulace nové strategie, která je nejen přijatelná ale i snadno realizovatelná a její naplánování
– Fáze taktická
- Jde o realizaci plánované strategie, čímž má dojít k vyvedení společnosti z krize, její stabilizaci a pozvednutí společnosti na ekonomické výsluní
Vždy když dojde k propuknutí akutní krize, začíná se vedení podniku zabývat otázkou, kdo by měl zastat funkci krizového manažera. Vedení má možnost vybrat někoho schopného ze svých řad a doufat, že na svěřený úkol bude stačit.
Dle výroků odborníků a dlouholetých zkušeností podnikatelů, kteří se s touto situací setkali je stanovisko jednoznačné. I přes finanční otázku celé záležitosti je lepší si najmout krizového manažera, který není zúčastněným pracovníkem společnosti, neboť on si vytvoří svůj vlastní obrázek a názor na společnost.